A-
A+
Ähtäriläinen VM-Asfaltti Oy on kehittänyt ja patentoinut uuden menetelmän teiden paikkaukseen. Marko Koivisto ja Ville-Marko Koivisto joukkoineen paikkasivat viime vuonna noin 300.000 reikää, ja tänä vuonna määrä nousee vielä sitäkin isommaksi.
Paikkaukset tehdään liikkuvalla, kolmiosaisella yksiköllä, johon kuuluvat asfalttimassaa kuljettava säiliöauto, työkone ja kaluston kuljetuksessa käytettävä ajoneuvoyhdistelmä, jonka perässä on vielä törmäysvaimennin onnettomuuksien varalle. Riippuen tien kunnosta, yksikkö tarkastaa ja paikkaa tietä 75-200 kilometriä päivässä.
Uusi menetelmä, tiivistetty täsmäpaikkaus, on pitkän kehitystyön tulos. Seuraavakin kehitysvaihe, robottipaikkaus, on jo työn alla.
Yrityksellä on tien päällä neljä paikkausyksikköä, jotka liikkuvat viiden hengen miehistöllä eri puolilla maata.
Yksiköt tekevät nelipäiväistä viikkoa ja pitkää päivää. Viikosta kaksi päivää varataan aina kaluston huoltamiseen.
Vähemmällä enemmän
– Meillä on ringissä on yhteensä 25 henkilöä. Viisi on niitä, jotka eivät ole koko ajan kenttätyössä. Hallissa on porukkaa, samoin toimistossa. Huollossa on mukana alihankkijoita, sillä kaikkea ei voi tehdä itse. Ei riitä aika eivätkä taidot, kertoo Marko Koivisto, joka on VM-Asfaltin pääkeksijä.
Marko on kehittänyt asfalttipaikkausmenetelmää jo pitkään. Ensimmäinen, KT-valumenetelmä syntyi 1998. Se hyväksyttiin paikkausmenetelmäksi vuonna 2009.
Uudesta TT-paikkauksesta® Marko sai ajatuksen noin kuusi vuotta sitten. Keksinnöstä tuli mullistava.
– Ideana on se, että vähemmällä saadaan enemmän ja kestävämpää. Tälle menetelmälle haettiin patenttia 2017, ja se saatiin 2020.
– Pitää olla erittäin kiitollinen ELY-keskuksen tilaajille ja yhteistyökumppaneille, että näitä hulluja ideoita ja visioita on saatu eteenpäin. Soinissa toimivan Riuttolehto Oy:n kanssa on kehitetty koneita ja tehty erilaisia versiota.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Peab Asfaltin kanssa.
Isän ja pojan yritys
Marko ja Ville-Marko Koivisto ovat isä ja poika. Marko aloitti yrittäjänä jo 32 vuotta sitten, ja Ville tuli osakkaaksi vuonna 2015. Toimiala on matkan varrella muuttunut täysin, sillä yritys erikoistui alun perin henkilökuljetuksiin, eli joukkoliikenteeseen.
– Oikeastaan alkuperäisen yrityksen perusti pappani vuonna 1944, hän ajoi taksia. Isä aloitti henkilöliikenteen 1957 ja minä tulin mukaan 1995. Siinä ohessa tehtiin pienimuotoista paikkaushommaa. Ja kun opittiin lisää, alettiin tehdä isommassa mittakaavassa. Joukkoliikennetoiminta loppui vuonna 2008.
Seuraavaksi robotti
Seuraava kehityskohde, robottikone, pystyy tekemään kolmen eri koneen työt. Sen avulla turvallisuutta voidaan parantaa entisestään, sillä työntekijöitä ei tarvita koneen ulkopuolella enää ollenkaan.
– Nyt ongelmana on se, että vilkkaimmilla väylillä on tarkat kellonajat, jolloin tiellä voi tehdä jalkatyötä. Mutta kun saadaan menetelmä, jossa ei tarvita yhtään ulkona olevaa ihmistä, ja robotit tekevät työn, tiellä pystytään työskentelemään muinakin aikoina kuin vain öisin. Työturvallisuus paranee aivan oleellisesti. Lisäksi, kun tien päällä on vain yksi paikkauskone, paranee myös liikenneturvallisuus. Ja kaiken lisäksi uusi menetelmä on huomattavasti tehokkaampi, mikä toisi isoja säästöjä.
– Kaksi ja puoli vuotta olen nyt kehittänyt tätä. Jos hyvin menee ja yhteiskunta on valmis muutoksiin, luultavimmin parin kolmen vuoden aikana kehitystyömme tulokset saadaan tien päälle.
– Julkinen hankintalaki on siitä ongelmallinen, ettei tällaisia kehitysversioita voi tarjouskilpailuttaa. Kuitenkin jo vuosia on puhuttu siitä, että pitää kehittää. Nyt yhteiskunnan olisi aika päivittää oma hankintamenettelynsä, jotta kehitys jatkuisi.
Kehittäminen vie eteenpäin
VM-Asfaltin liikevaihdosta 7-8 prosenttia, eli merkittävä osa menee uusien laitteiden kehittämiseen. Marko Koivisto toteaa, ettei uuden kehittäminen olisi mahdollista ilman onnistumisia.
– Se on iso summa rahaa. Mutta jos koko ajan ei kehitettäisi jotain, yritys ei menisi eteenpäin.
Marko Koivisto on aina nauttinut uuden kehittämisestä.
– Jos koko ajan kopioit muilta, et voi olla koskaan ajan tasalla. Jos taas pyrit olemaan kehitysversiossa, silloin saat keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka haluavat kehittää tätä maata.
Hyvin suunniteltu
Yksi Markon periaatteista on se, että työt suunnitellaan aina viimeisen päälle.
– Kaikki mahdolliset ongelmakohteet, joita voi tulla, pyritään aina ennakoimaan, koska ongelmia tulee silti. Laitteiden huoltoon ja remonttiin pitää varata ja käyttää aikaa. Se maksaa itsensä.
– Tässä Kuusiokuntien alueella on ihanteellista toimia, sillä kaikki apu ja osaaminen on lähellä. Eivätkä ne ammattilaiset ole töissä kahdeksasta neljään, vaan lähtevät apuun silloin, kun ongelmia tulee. Täällä maalla kaikilla on sama asenne.
Pirjo Latva-Mantila
Isän ja pojan yritys
Vastuut isän ja pojan kesken on jaettu siten, että Marko Koivisto hoitaa yhtiön ”lennonjohdon” sekä palaverit ja neuvottelut Ähtäristä. Toimitusjohtaja Ville-Marko Koivistolla on käytännön vastuu.
– Olen kentällä koko ajan yhden porukan kanssa. Pirkanmaalla meillä on kaksi ryhmää, joista toisessa olen itse mukana ja toista ohjaan. Käytännössä olen työpäällikkönä, kertoo Ville, joka myös testaa isänsä ideoita käytännössä.
Marko päätti jakaa vastuuta Villelle heti, kun tämä oli opiskellut maanrakennusta ja tuli remmiin mukaan.
– Jos pitkittää vastuun antamista, sitä ei kohta haluakaan ottaa. Toki se on isälle hankala tilanne, kun koko ajan on tottunut pitämään kaikkia naruja omissa käsissä.
Molemmat ovat sitä mieltä, että vastuut pitää jakaa selkeästi ja niin, että niistä pidetään kiinni.
– Siitä ei tule mitään, jos työntekijän pitää päättää, kumman ohjeilla mennään, toteaa Ville.
Isä ja poika ovat työssä kollegoja, mutta kun kypärät on riisuttu pois päästä, työasioista puhutaan vain ohimennen.
Isä ja poika ovat luonteeltaan erilaisia: Marko tunnustaa olevansa urheiluhullu tiukkapipo, kun taas Ville on leppoisa ja rauhallinen.
– Meille oli hyvä koulu se kun Ville ajoi kelkkacrossia. Hän oli lahjakas ja minä urheiluhulluna olin innostunut ja tulisieluinen. Konfliktihan siitä tuli. Työelämä meidät sitten koulutti. Ollaan opittu sanat ”anteeksi” ja ”kiitos”. Niillä kyllä pärjää, Marko kertoo.
Markon mukaan hyvä johtaja löytää joukosta ne ihmiset, jotka pystyvät kantamaan vastuuta ja nauttimaan siitä.
– Kaikki eivät ole vastuunkantajia eikä kaikkien tarvitse myöskään olla. Tärkeintä on hyvä yhteishenki sekä tekemisen meininki. Onneksi Pohjanmaalla on yrittäjämäisesti työskentelevää porukkaa.
VM-Asfaltti Oy
Perustettu 1995
Liikevaihto 4,1 m€
Liiketulos 492.000 €
Työllistää 25 henkilöä
Uusi tienpaikkauskeksintö
1. Automatiikka muotoilee paikan tienpinnan mukaiseksi ja tiivistää sen tienpinnan tasoon.
2. Paikkaan ei tule kynnystä pituus- eikä poikkisuunnassa, eikä autoilija huomaa sitä.
3. Kun paikataan urassa olevaa reikää, uran muoto ei muutu.
4. Yhden reiän paikkaus kestää 30 sekuntia, ja paikattu kohta on heti valmis.
5. Asfalttimassaa kuluu kymmeniä prosentteja vähemmän kuin aiemmissa menetelmissä.
6. Raportit paikkojen sijainnista ja lukumääristä sekä massan kulutuksesta siirtyvät pilvipalveluun, josta tilaaja voi seurata urakan edistymistä ja kustannuksia reaaliaikaisesti.
7. Kun tie aikanaan päällystetään uudelleen, paikkaa ei tarvitse jyrsiä pois.
8. Parhaiten menetelmä soveltuu niille teille, joissa päällysteen elinkaarta on mahdollisuus jatkaa.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Ähtäriläinen VM-Asfaltti Oy on kehittänyt ja patentoinut uuden menetelmän teiden paikkaukseen. Marko Koivisto ja Ville-Marko Koivisto joukkoineen paikkasivat viime vuonna noin 300.000 reikää, ja tänä vuonna määrä nousee vielä sitäkin isommaksi.
Paikkaukset tehdään liikkuvalla, kolmiosaisella yksiköllä, johon kuuluvat asfalttimassaa kuljettava säiliöauto, työkone ja kaluston kuljetuksessa käytettävä ajoneuvoyhdistelmä, jonka perässä on vielä törmäysvaimennin onnettomuuksien varalle. Riippuen tien kunnosta, yksikkö tarkastaa ja paikkaa tietä 75-200 kilometriä päivässä.
Uusi menetelmä, tiivistetty täsmäpaikkaus, on pitkän kehitystyön tulos. Seuraavakin kehitysvaihe, robottipaikkaus, on jo työn alla.
Yrityksellä on tien päällä neljä paikkausyksikköä, jotka liikkuvat viiden hengen miehistöllä eri puolilla maata.
Yksiköt tekevät nelipäiväistä viikkoa ja pitkää päivää. Viikosta kaksi päivää varataan aina kaluston huoltamiseen.
Vähemmällä enemmän
– Meillä on ringissä on yhteensä 25 henkilöä. Viisi on niitä, jotka eivät ole koko ajan kenttätyössä. Hallissa on porukkaa, samoin toimistossa. Huollossa on mukana alihankkijoita, sillä kaikkea ei voi tehdä itse. Ei riitä aika eivätkä taidot, kertoo Marko Koivisto, joka on VM-Asfaltin pääkeksijä.
Marko on kehittänyt asfalttipaikkausmenetelmää jo pitkään. Ensimmäinen, KT-valumenetelmä syntyi 1998. Se hyväksyttiin paikkausmenetelmäksi vuonna 2009.
Uudesta TT-paikkauksesta® Marko sai ajatuksen noin kuusi vuotta sitten. Keksinnöstä tuli mullistava.
– Ideana on se, että vähemmällä saadaan enemmän ja kestävämpää. Tälle menetelmälle haettiin patenttia 2017, ja se saatiin 2020.
– Pitää olla erittäin kiitollinen ELY-keskuksen tilaajille ja yhteistyökumppaneille, että näitä hulluja ideoita ja visioita on saatu eteenpäin. Soinissa toimivan Riuttolehto Oy:n kanssa on kehitetty koneita ja tehty erilaisia versiota.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Peab Asfaltin kanssa.
Isän ja pojan yritys
Marko ja Ville-Marko Koivisto ovat isä ja poika. Marko aloitti yrittäjänä jo 32 vuotta sitten, ja Ville tuli osakkaaksi vuonna 2015. Toimiala on matkan varrella muuttunut täysin, sillä yritys erikoistui alun perin henkilökuljetuksiin, eli joukkoliikenteeseen.
– Oikeastaan alkuperäisen yrityksen perusti pappani vuonna 1944, hän ajoi taksia. Isä aloitti henkilöliikenteen 1957 ja minä tulin mukaan 1995. Siinä ohessa tehtiin pienimuotoista paikkaushommaa. Ja kun opittiin lisää, alettiin tehdä isommassa mittakaavassa. Joukkoliikennetoiminta loppui vuonna 2008.
Seuraavaksi robotti
Seuraava kehityskohde, robottikone, pystyy tekemään kolmen eri koneen työt. Sen avulla turvallisuutta voidaan parantaa entisestään, sillä työntekijöitä ei tarvita koneen ulkopuolella enää ollenkaan.
– Nyt ongelmana on se, että vilkkaimmilla väylillä on tarkat kellonajat, jolloin tiellä voi tehdä jalkatyötä. Mutta kun saadaan menetelmä, jossa ei tarvita yhtään ulkona olevaa ihmistä, ja robotit tekevät työn, tiellä pystytään työskentelemään muinakin aikoina kuin vain öisin. Työturvallisuus paranee aivan oleellisesti. Lisäksi, kun tien päällä on vain yksi paikkauskone, paranee myös liikenneturvallisuus. Ja kaiken lisäksi uusi menetelmä on huomattavasti tehokkaampi, mikä toisi isoja säästöjä.
– Kaksi ja puoli vuotta olen nyt kehittänyt tätä. Jos hyvin menee ja yhteiskunta on valmis muutoksiin, luultavimmin parin kolmen vuoden aikana kehitystyömme tulokset saadaan tien päälle.
– Julkinen hankintalaki on siitä ongelmallinen, ettei tällaisia kehitysversioita voi tarjouskilpailuttaa. Kuitenkin jo vuosia on puhuttu siitä, että pitää kehittää. Nyt yhteiskunnan olisi aika päivittää oma hankintamenettelynsä, jotta kehitys jatkuisi.
Kehittäminen vie eteenpäin
VM-Asfaltin liikevaihdosta 7-8 prosenttia, eli merkittävä osa menee uusien laitteiden kehittämiseen. Marko Koivisto toteaa, ettei uuden kehittäminen olisi mahdollista ilman onnistumisia.
– Se on iso summa rahaa. Mutta jos koko ajan ei kehitettäisi jotain, yritys ei menisi eteenpäin.
Marko Koivisto on aina nauttinut uuden kehittämisestä.
– Jos koko ajan kopioit muilta, et voi olla koskaan ajan tasalla. Jos taas pyrit olemaan kehitysversiossa, silloin saat keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka haluavat kehittää tätä maata.
Hyvin suunniteltu
Yksi Markon periaatteista on se, että työt suunnitellaan aina viimeisen päälle.
– Kaikki mahdolliset ongelmakohteet, joita voi tulla, pyritään aina ennakoimaan, koska ongelmia tulee silti. Laitteiden huoltoon ja remonttiin pitää varata ja käyttää aikaa. Se maksaa itsensä.
– Tässä Kuusiokuntien alueella on ihanteellista toimia, sillä kaikki apu ja osaaminen on lähellä. Eivätkä ne ammattilaiset ole töissä kahdeksasta neljään, vaan lähtevät apuun silloin, kun ongelmia tulee. Täällä maalla kaikilla on sama asenne.
Pirjo Latva-Mantila
Isän ja pojan yritys
Vastuut isän ja pojan kesken on jaettu siten, että Marko Koivisto hoitaa yhtiön ”lennonjohdon” sekä palaverit ja neuvottelut Ähtäristä. Toimitusjohtaja Ville-Marko Koivistolla on käytännön vastuu.
– Olen kentällä koko ajan yhden porukan kanssa. Pirkanmaalla meillä on kaksi ryhmää, joista toisessa olen itse mukana ja toista ohjaan. Käytännössä olen työpäällikkönä, kertoo Ville, joka myös testaa isänsä ideoita käytännössä.
Marko päätti jakaa vastuuta Villelle heti, kun tämä oli opiskellut maanrakennusta ja tuli remmiin mukaan.
– Jos pitkittää vastuun antamista, sitä ei kohta haluakaan ottaa. Toki se on isälle hankala tilanne, kun koko ajan on tottunut pitämään kaikkia naruja omissa käsissä.
Molemmat ovat sitä mieltä, että vastuut pitää jakaa selkeästi ja niin, että niistä pidetään kiinni.
– Siitä ei tule mitään, jos työntekijän pitää päättää, kumman ohjeilla mennään, toteaa Ville.
Isä ja poika ovat työssä kollegoja, mutta kun kypärät on riisuttu pois päästä, työasioista puhutaan vain ohimennen.
Isä ja poika ovat luonteeltaan erilaisia: Marko tunnustaa olevansa urheiluhullu tiukkapipo, kun taas Ville on leppoisa ja rauhallinen.
– Meille oli hyvä koulu se kun Ville ajoi kelkkacrossia. Hän oli lahjakas ja minä urheiluhulluna olin innostunut ja tulisieluinen. Konfliktihan siitä tuli. Työelämä meidät sitten koulutti. Ollaan opittu sanat ”anteeksi” ja ”kiitos”. Niillä kyllä pärjää, Marko kertoo.
Markon mukaan hyvä johtaja löytää joukosta ne ihmiset, jotka pystyvät kantamaan vastuuta ja nauttimaan siitä.
– Kaikki eivät ole vastuunkantajia eikä kaikkien tarvitse myöskään olla. Tärkeintä on hyvä yhteishenki sekä tekemisen meininki. Onneksi Pohjanmaalla on yrittäjämäisesti työskentelevää porukkaa.
VM-Asfaltti Oy
Perustettu 1995
Liikevaihto 4,1 m€
Liiketulos 492.000 €
Työllistää 25 henkilöä
Uusi tienpaikkauskeksintö
1. Automatiikka muotoilee paikan tienpinnan mukaiseksi ja tiivistää sen tienpinnan tasoon.
2. Paikkaan ei tule kynnystä pituus- eikä poikkisuunnassa, eikä autoilija huomaa sitä.
3. Kun paikataan urassa olevaa reikää, uran muoto ei muutu.
4. Yhden reiän paikkaus kestää 30 sekuntia, ja paikattu kohta on heti valmis.
5. Asfalttimassaa kuluu kymmeniä prosentteja vähemmän kuin aiemmissa menetelmissä.
6. Raportit paikkojen sijainnista ja lukumääristä sekä massan kulutuksesta siirtyvät pilvipalveluun, josta tilaaja voi seurata urakan edistymistä ja kustannuksia reaaliaikaisesti.
7. Kun tie aikanaan päällystetään uudelleen, paikkaa ei tarvitse jyrsiä pois.
8. Parhaiten menetelmä soveltuu niille teille, joissa päällysteen elinkaarta on mahdollisuus jatkaa.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
A-
A+
Ähtäriläinen VM-Asfaltti Oy on kehittänyt ja patentoinut uuden menetelmän teiden paikkaukseen. Marko Koivisto ja Ville-Marko Koivisto joukkoineen paikkasivat viime vuonna noin 300.000 reikää, ja tänä vuonna määrä nousee vielä sitäkin isommaksi.
Paikkaukset tehdään liikkuvalla, kolmiosaisella yksiköllä, johon kuuluvat asfalttimassaa kuljettava säiliöauto, työkone ja kaluston kuljetuksessa käytettävä ajoneuvoyhdistelmä, jonka perässä on vielä törmäysvaimennin onnettomuuksien varalle. Riippuen tien kunnosta, yksikkö tarkastaa ja paikkaa tietä 75-200 kilometriä päivässä.
Uusi menetelmä, tiivistetty täsmäpaikkaus, on pitkän kehitystyön tulos. Seuraavakin kehitysvaihe, robottipaikkaus, on jo työn alla.
Yrityksellä on tien päällä neljä paikkausyksikköä, jotka liikkuvat viiden hengen miehistöllä eri puolilla maata.
Yksiköt tekevät nelipäiväistä viikkoa ja pitkää päivää. Viikosta kaksi päivää varataan aina kaluston huoltamiseen.
Vähemmällä enemmän
– Meillä on ringissä on yhteensä 25 henkilöä. Viisi on niitä, jotka eivät ole koko ajan kenttätyössä. Hallissa on porukkaa, samoin toimistossa. Huollossa on mukana alihankkijoita, sillä kaikkea ei voi tehdä itse. Ei riitä aika eivätkä taidot, kertoo Marko Koivisto, joka on VM-Asfaltin pääkeksijä.
Marko on kehittänyt asfalttipaikkausmenetelmää jo pitkään. Ensimmäinen, KT-valumenetelmä syntyi 1998. Se hyväksyttiin paikkausmenetelmäksi vuonna 2009.
Uudesta TT-paikkauksesta® Marko sai ajatuksen noin kuusi vuotta sitten. Keksinnöstä tuli mullistava.
– Ideana on se, että vähemmällä saadaan enemmän ja kestävämpää. Tälle menetelmälle haettiin patenttia 2017, ja se saatiin 2020.
– Pitää olla erittäin kiitollinen ELY-keskuksen tilaajille ja yhteistyökumppaneille, että näitä hulluja ideoita ja visioita on saatu eteenpäin. Soinissa toimivan Riuttolehto Oy:n kanssa on kehitetty koneita ja tehty erilaisia versiota.
Yritys tekee tiivistä yhteistyötä Peab Asfaltin kanssa.
Isän ja pojan yritys
Marko ja Ville-Marko Koivisto ovat isä ja poika. Marko aloitti yrittäjänä jo 32 vuotta sitten, ja Ville tuli osakkaaksi vuonna 2015. Toimiala on matkan varrella muuttunut täysin, sillä yritys erikoistui alun perin henkilökuljetuksiin, eli joukkoliikenteeseen.
– Oikeastaan alkuperäisen yrityksen perusti pappani vuonna 1944, hän ajoi taksia. Isä aloitti henkilöliikenteen 1957 ja minä tulin mukaan 1995. Siinä ohessa tehtiin pienimuotoista paikkaushommaa. Ja kun opittiin lisää, alettiin tehdä isommassa mittakaavassa. Joukkoliikennetoiminta loppui vuonna 2008.
Seuraavaksi robotti
Seuraava kehityskohde, robottikone, pystyy tekemään kolmen eri koneen työt. Sen avulla turvallisuutta voidaan parantaa entisestään, sillä työntekijöitä ei tarvita koneen ulkopuolella enää ollenkaan.
– Nyt ongelmana on se, että vilkkaimmilla väylillä on tarkat kellonajat, jolloin tiellä voi tehdä jalkatyötä. Mutta kun saadaan menetelmä, jossa ei tarvita yhtään ulkona olevaa ihmistä, ja robotit tekevät työn, tiellä pystytään työskentelemään muinakin aikoina kuin vain öisin. Työturvallisuus paranee aivan oleellisesti. Lisäksi, kun tien päällä on vain yksi paikkauskone, paranee myös liikenneturvallisuus. Ja kaiken lisäksi uusi menetelmä on huomattavasti tehokkaampi, mikä toisi isoja säästöjä.
– Kaksi ja puoli vuotta olen nyt kehittänyt tätä. Jos hyvin menee ja yhteiskunta on valmis muutoksiin, luultavimmin parin kolmen vuoden aikana kehitystyömme tulokset saadaan tien päälle.
– Julkinen hankintalaki on siitä ongelmallinen, ettei tällaisia kehitysversioita voi tarjouskilpailuttaa. Kuitenkin jo vuosia on puhuttu siitä, että pitää kehittää. Nyt yhteiskunnan olisi aika päivittää oma hankintamenettelynsä, jotta kehitys jatkuisi.
Kehittäminen vie eteenpäin
VM-Asfaltin liikevaihdosta 7-8 prosenttia, eli merkittävä osa menee uusien laitteiden kehittämiseen. Marko Koivisto toteaa, ettei uuden kehittäminen olisi mahdollista ilman onnistumisia.
– Se on iso summa rahaa. Mutta jos koko ajan ei kehitettäisi jotain, yritys ei menisi eteenpäin.
Marko Koivisto on aina nauttinut uuden kehittämisestä.
– Jos koko ajan kopioit muilta, et voi olla koskaan ajan tasalla. Jos taas pyrit olemaan kehitysversiossa, silloin saat keskustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka haluavat kehittää tätä maata.
Hyvin suunniteltu
Yksi Markon periaatteista on se, että työt suunnitellaan aina viimeisen päälle.
– Kaikki mahdolliset ongelmakohteet, joita voi tulla, pyritään aina ennakoimaan, koska ongelmia tulee silti. Laitteiden huoltoon ja remonttiin pitää varata ja käyttää aikaa. Se maksaa itsensä.
– Tässä Kuusiokuntien alueella on ihanteellista toimia, sillä kaikki apu ja osaaminen on lähellä. Eivätkä ne ammattilaiset ole töissä kahdeksasta neljään, vaan lähtevät apuun silloin, kun ongelmia tulee. Täällä maalla kaikilla on sama asenne.
Pirjo Latva-Mantila
Isän ja pojan yritys
Vastuut isän ja pojan kesken on jaettu siten, että Marko Koivisto hoitaa yhtiön ”lennonjohdon” sekä palaverit ja neuvottelut Ähtäristä. Toimitusjohtaja Ville-Marko Koivistolla on käytännön vastuu.
– Olen kentällä koko ajan yhden porukan kanssa. Pirkanmaalla meillä on kaksi ryhmää, joista toisessa olen itse mukana ja toista ohjaan. Käytännössä olen työpäällikkönä, kertoo Ville, joka myös testaa isänsä ideoita käytännössä.
Marko päätti jakaa vastuuta Villelle heti, kun tämä oli opiskellut maanrakennusta ja tuli remmiin mukaan.
– Jos pitkittää vastuun antamista, sitä ei kohta haluakaan ottaa. Toki se on isälle hankala tilanne, kun koko ajan on tottunut pitämään kaikkia naruja omissa käsissä.
Molemmat ovat sitä mieltä, että vastuut pitää jakaa selkeästi ja niin, että niistä pidetään kiinni.
– Siitä ei tule mitään, jos työntekijän pitää päättää, kumman ohjeilla mennään, toteaa Ville.
Isä ja poika ovat työssä kollegoja, mutta kun kypärät on riisuttu pois päästä, työasioista puhutaan vain ohimennen.
Isä ja poika ovat luonteeltaan erilaisia: Marko tunnustaa olevansa urheiluhullu tiukkapipo, kun taas Ville on leppoisa ja rauhallinen.
– Meille oli hyvä koulu se kun Ville ajoi kelkkacrossia. Hän oli lahjakas ja minä urheiluhulluna olin innostunut ja tulisieluinen. Konfliktihan siitä tuli. Työelämä meidät sitten koulutti. Ollaan opittu sanat ”anteeksi” ja ”kiitos”. Niillä kyllä pärjää, Marko kertoo.
Markon mukaan hyvä johtaja löytää joukosta ne ihmiset, jotka pystyvät kantamaan vastuuta ja nauttimaan siitä.
– Kaikki eivät ole vastuunkantajia eikä kaikkien tarvitse myöskään olla. Tärkeintä on hyvä yhteishenki sekä tekemisen meininki. Onneksi Pohjanmaalla on yrittäjämäisesti työskentelevää porukkaa.
VM-Asfaltti Oy
Perustettu 1995
Liikevaihto 4,1 m€
Liiketulos 492.000 €
Työllistää 25 henkilöä
Uusi tienpaikkauskeksintö
1. Automatiikka muotoilee paikan tienpinnan mukaiseksi ja tiivistää sen tienpinnan tasoon.
2. Paikkaan ei tule kynnystä pituus- eikä poikkisuunnassa, eikä autoilija huomaa sitä.
3. Kun paikataan urassa olevaa reikää, uran muoto ei muutu.
4. Yhden reiän paikkaus kestää 30 sekuntia, ja paikattu kohta on heti valmis.
5. Asfalttimassaa kuluu kymmeniä prosentteja vähemmän kuin aiemmissa menetelmissä.
6. Raportit paikkojen sijainnista ja lukumääristä sekä massan kulutuksesta siirtyvät pilvipalveluun, josta tilaaja voi seurata urakan edistymistä ja kustannuksia reaaliaikaisesti.
7. Kun tie aikanaan päällystetään uudelleen, paikkaa ei tarvitse jyrsiä pois.
8. Parhaiten menetelmä soveltuu niille teille, joissa päällysteen elinkaarta on mahdollisuus jatkaa.
Ajankohtaista
Kysely
uusimmat
Kuvagalleria
PL 50
61301 Kurikka
puh (06) 4515 500, fax (06) 4515 532
Arja Hissa
050 551605
arja.hissa[a]kurikka-lehti.fi